PERATURAN
PERTANDINGAN BADMINTON (LELAKI/WANITA)
KARNIVAL KOKURIKULUM MATRIKULASI (KAKOM) 2019
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
1.0
NAMA PERTANDINGAN
1.1
Pertandingan Badminton KAKOM 2019
2.0 UNDANG
- UNDANG
2.1 Selain daripada
undang-undang yang terkandung, pertandingan akan dijalankan mengikut undang-undang
Persekutuan Badminton Antarabangsa (BWF).
3.0 TARIKH PERTANDINGAN
3.1 13 dan 14 Julai 2019
4.0
TEMPAT PERTANDINGAN
4.1
Kolej Matrikulasi Perlis
5.0 PENYERTAAN
5.1 Sila rujuk Perkara 5.0 Peraturan Am.
5.2 Setiap kolej hanya boleh
mendaftarkan satu (1) pasukan sahaja yang mengandungi:
|
LELAKI
|
WANITA
|
Pengurus/Jurulatih
|
2 orang
|
1 orang
|
Pemain - Perseorangan
|
1 orang
|
1 orang
|
Pemain - Beregu
|
2 orang
|
2 orang
|
Jumlah
|
5 orang
|
5 orang
|
6.0
KELAYAKAN PESERTA
6.1
Sila rujuk Perkara 5.0 Peraturan Am
6.2
Setiap peserta pertandingan
masing-masing hanya dibenarkan menyertai satu (1) acara sahaja, sama ada satu
(1) acara perseorangan atau satu (1) acara beregu.
7.0
TAKLIMAT PENGURUS PASUKAN
7.2
Pengurus-pengurus pasukan dikehendaki mengemukakan
senarai nama peserta dan salinan kad pelajar yang telah disahkan.
7.3
Pengesahan peserta yang mengambil bahagian
hendaklah disahkan pada mesyuarat tersebut. Segala pertukaran boleh dilakukan
dalam mesyuarat tersebut. (SELEPAS ITU
SEMUA PERTUKARAN / PENGGANTIAN TIDAK AKAN DILAYAN).
7.4
Senarai peserta yang telah disahkan semasa Taklimat
Pengurus Pasukan adalah muktamad.
8.0
SISTEM PERTANDINGAN
Sistem
pertandingan dijalankan secara liga dan kalah mati seperti berikut:
8.1 Cara Liga Empat Kumpulan (A, B, C dan
D)
8.1.1 Pusingan Pertama
8.1.1.1 Pasukan yang mengambil bahagian hendaklah dibahagikan
kepada 4 kumpulan iaitu A, B, C dan D. Pertandingan akan dijalankan secara
liga.
8.1.1.2 Pasukan-pasukan akan ditempatkan dalam empat
kumpulan tersebut dengan mengikut cabutan undi.
8.1.1.3 Sistem pemberian mata bagi
bagi pertandingan secara liga adalah seperti berikut:
Menang
|
: 3 mata
|
Kalah
|
: 0 mata
|
8.1.2 Pusingan Kedua (Suku Akhir)
8.1.2.1 Pemenang Johan dan Naib Johan dalam setiap
kumpulan akan masuk ke pusingan suku akhir dan pertandingan akan dijalankan
secara kalah mati.
8.1.2.2 Perlawanan adalah ditetapkan sebagaimana berikut:
8.1.3 Pusingan Separuh Akhir dan Akhir
8.1.2.3 Pasukan-pasukan yang menang pada perlawanan
separuh akhir akan memasuki Perlawanan Akhir bagi menentukan Johan dan Naib
Johan, sementara pasukan-pasukan yang kalah akan menduduki tempat Ketiga Bersama.
9.0 MENENTUKAN
KEMENANGAN
9.1 Sekiranya pada akhir perlawanan liga; terdapat lebih
daripada satu (1) pasukan memperolehi kiraan mata yang sama, maka keputusan akan
ditentukan seperti berikut:
9.2.1 Jika dua (2) pasukan yang terlibat, maka pasukan yang
mengalahkan lawannya di peringkat awal dikira sebagai pemenang.
9.2.2 Jika tiga (3) atau
lebih pasukan yang terlibat, maka pemenang akan ditentukan dengan kiraan
PERBEZAAN mata menang dan mata kalah (jumlah mata yang menang tolak dengan
jumlah mata yang kalah).
9.2.3 Sekiranya
keputusan masih seri di peringkat ini, pemain yang mendapat MATA MENANG
terbanyak dikira sebagai pemenang.
9.9.3 Sekiranya keputusan masih seri di peringkat
ini, maka keputusan akan ditentukan melalui cabutan undian.
10.0 KELEWATAN
10.1 Lima (5) minit akan
diberikan kepada pemain-pemain sebagai tempoh masa menunggu daripada masa
dijadualkan. Dengan itu pemain yang tidak hadir dianggap menarik diri dan Peraturan 18.0 (menarik diri) akan diguna
pakai.
10.2 Semua pemain hendaklah
berada dan bersedia untuk bermain di tempat perlawanan lima belas (15) minit
sebelum pertandingan dijalankan.
11.0 SET
PERLAWANAN (GAME) DAN MATA PERLAWANAN
11.1 LIGA
11.1.1 Semua perlawanan
diputuskan dengan satu (1) set perlawanan (game).
11.1.2 Pemenang adalah pemain
yang mendapat 30 mata (30) mata terlebih dahulu.
11.1.3 Sekiranya
mata dua puluh sembilan (29) sama, maka pemain yang mendapat mata tiga puluh
(30) terlebih dahulu akan dikira sebagai pemenang. Tiada mata tambahan.
11.1.4 Semasa kedudukan lima belas
(15) mata, pemain akan bertukar gelanggang dan diberi masa rehat selama dua (2) minit.
11.2 PUSINGAN KALAH MATI (KNOCK OUT)
11.2.1 Semua perlawanan
diputuskan dengan dua (2) kemenangan daripada tiga (3) set perlawanan (game) (Best
of three).
11.2.2 Pemenang adalah pemain
yang mendapat dua puluh satu (21) mata terlebih dahulu.
11.2.3 Jika berlaku kedudukan 20
sama, permainan akan dilanjutkan. Jika kedudukan ini
berlaku, maka pemenang adalah pemain yang mendapat kelebihan dua (2) mata
terlebih dahulu. Sekiranya mata dua puluh sembilan (29) sama, maka pemain yang
mendapat mata tiga puluh (30) terlebih dahulu akan dikira sebagai pemenang.
11.2.4 Setiap pertukaran set
perlawanan (game) akan diberi masa rehat selama dua (2) minit.
11.2.5 Set perlawanan (game)
penentuan, di kedudukan sebelas (11) mata, pemain akan bertukar gelanggang dan
diberi masa rehat selama satu (1)
minit.
12.0
PAKAIAN PESERTA DAN PERALATAN.
12.1
Pemain acara beregu hendaklah memakai pakaian yang
seragam.
12.2
Jawatankuasa Teknik dan Pertandingan telah
memutuskan bulu tangkis yang akan digunakan untuk semua perlawanan adalah
jenama RSL GOLD (Speed 77).
12.3
Setiap kolej diminta membawa 2 biji bulu
tangkis sendiri untuk setiap perlawanan.
12.4
Pihak pengelola berharap semua pemain yang beragama
Islam dapat menutup aurat.
13.0
MENARIK DIRI
13.1 Sila rujuk Perkara 18.0 Peraturan Am
14.0
PENANGGUHAN.
13.1 Sila rujuk Perkara 11.0 Peraturan Am
13.2 Sekiranya keadaan gelanggang
tidak memuaskan atau bekalan elektrik terputus semasa perlawanan berlangsung, referi
dengan persetujuan Pengerusi Teknik acara tersebut berhak menangguhkan
perlawanan.
13.3 Sekiranya perlawanan ditangguhkan, maka perlawanan akan
disambung mengikut baki yang tinggal.
15.0
PEGAWAI TEKNIKAL
15.1
Pertandingan akan diadili oleh pengadil yang bertauliah.
15.2
Keputusan referi adalah muktamad.
16.0
BANTAHAN DAN RAYUAN
16.1 Sila rujuk Perkara 12.0 Peraturan Am
17.0
TINDAKAN TATATERTIB
(DISIPLIN/TINDAKAN HUKUMAN)
17.1 Setiap kesalahan tatatertib, pemain dan pegawai akan dirujuk
kepada Jawatankuasa Tatatertib.
18.0
JURI RAYUAN
17.1 Sila rujuk Perkara 13.0 Peraturan Am
19.0
JAWATANKUASA TATATERTIB (DISIPLIN/TINDAKAN HUKUMAN)
19.1 Sila rujuk Perkara 10.0 Peraturan Am
20.0
KEHILANGAN
BARANG-BARANG DAN KEMALANGAN.
20.1
Sila rujuk Perkara 14.0
Peraturan Am
21.0
PENGUNDIAN
21.1 Sila rujuk Perkara 19.0 Peraturan Am
22.0
PERKARA-PERKARA YANG TIDAK DINYATAKAN
22.1
Sila rujuk Perkara 20.1
Peraturan Am
23.0
HADIAH (LELAKI - PERSEORANGAN)
23.1 Emas (1
Pemain, 1 Pengurus/Jurulatih)
23.2 Perak (1 Pemain, 1
Pengurus/Jurulatih)
23.3 Gangsa (2 Pemain, 2 Pengurus/Jurulatih)
24.0 HADIAH (LELAKI – BEREGU)
24.1 Emas (2 Pemain, 1
Pengurus/Jurulatih)
24.2 Perak (2 Pemain, 1 Pengurus/Jurulatih)
24.3 Gangsa (4
Pemain, 2 Pengurus/Jurulatih)
25.0 HADIAH (WANITA -
PERSEORANGAN)
25.1 Emas (1
Pemain, 1 Pengurus/Jurulatih)
25.2 Perak (1 Pemain, 1
Pengurus/Jurulatih)
25.3 Gangsa (2
Pemain, 2 Pengurus/Jurulatih)
26.0 HADIAH (WANITA –
BEREGU)
26.1 Emas (2 Pemain, 1
Pengurus/Jurulatih)
26.2 Perak (2 Pemain, 1 Pengurus/Jurulatih)
26.3 Gangsa (4
Pemain, 2 Pengurus/Jurulatih)
27.0 HAL-HAL LAIN
27.1 Sila rujuk Perkara 21.0 Peraturan Am
fecebook,com
ReplyDelete