PERATURAN
PERTANDINGAN SKUASY
KARNIVAL
KOKURIKULUM MATRIKULASI (KAKOM)
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
1.0
NAMA PERTANDINGAN
1.1 Pertandingan Skuasy KAKOM 2019
2.0 UNDANG-UNDANG
2.1 Selain daripada undang-undang yang terkandung, pertandingan akan
dijalankan mengikut Undang-undang Persekutuan Skuasy Dunia (WSF).
2.2 Sekiranya timbul sebarang perselisihan dari
segi pentafsirannya, maka undang-undang dalam Bahasa Inggeris akan dipatuhi.
2.3 Sebarang persoalan teknikal akan diputuskan
berasaskan kepada Peraturan Am.
2.4 Sebarang keputusan yang dibuat oleh
Jawatankuasa Teknikal dan Pertandingan Skuasy KAKOM adalah muktamad.
3.0
TARIKH DAN MASA PERTANDINGAN
3.1
12 hingga 15 Julai 2019 (Sila rujuk jadual pertandingan)
4.0
TEMPAT PERTANDINGAN
4.1
Kolej Matrikulasi Perlis
5.0
PENYERTAAN
5.1
Penyertaan adalah terbuka kepada semua Kolej Matrikulasi
KPM dan Kolej MARA yang mengendalikan program Matrikulasi Kementerian
Pendidikan Malaysia.
5.2
Setiap kolej hanya boleh mendaftarkan satu (1) pasukan
sahaja yang mengandungi:
LELAKI WANITA
Pengurus/Jurulatih Pasukan *1 orang
Pemain 1 orang 1
orang
6.0
KELAYAKAN PESERTA
6.1
Sila rujuk Perkara
5.0 Peraturan Am
7.0
TAKLIMAT PENGURUS PASUKAN
7.1 Taklimat Pengurus Pasukan akan diadakan pada 12 Julai 2019
jam 9.00 malam
7.2 Nama peserta
yang akan mengambil bahagian
dalam semua acara hendaklah disahkan pada mesyuarat tersebut. Segala pertukaran
boleh dilakukan dalam mesyuarat tersebut. (SELEPAS
ITU SEMUA PERTUKARAN/ PENGGANTIAN TIDAK AKAN DILAYAN). Senarai peserta yang
disahkan semasa taklimat pengurus pasukan adalah muktamad.
7.3 Sila rujuk Perkara 17.0 Peraturan Am
8.0
SISTEM PERTANDINGAN (PERSEORANGAN)
Sistem
pertandingan dijalankan secara liga dan/cara kalah mati seperti berikut :
8.1 Acara
Perseorangan Lelaki dan Wanita.
a. Semua
acara perseorangan lelaki dan wanita akan dijalankan secara liga dan/ cara
kalah mati.
b. Semua
pertandingan di dalam kumpulan yang dijalankan secara LIGA, mata kemenangan
akan diberi seperti berikut:
Menang
: 3 mata Kalah : 0 mata
c. Sekiranya pada akhir
perlawanan dalam sesuatu kumpulan memperolehi kiraan mata yang sama lebih dari satu, maka keputusan akan ditentukan
seperti berikut:
i. Jika dua (2) pasukan yang
terlibat, maka pasukan yang mengalahkan lawannya di
peringkat
awal dikira sebagai pemenang.
ii. Jika lebih daripada dua
pasukan yang terlibat, maka pemenang akan ditentukan dengan kiraan perbezaan
(difference) dari jumlah perlawanan (matches): ‘game’ dan angka-angka mata yang
diperolehi pasukan-pasukan berkenaan.
iii. Sekiranya keputusan masih seri
di peringkat ini maka keputusan akan ditentukan dengan lambungan syiling.
d. Pertandingan
akan dijalankan secara ‘best of three’ Point At Rally (PAR) System pada
perlawanan pusingan awal (liga dalam kumpulan dan peringkat suku akhir) manakala
‘best of five’ bagi peringkat separuh akhir dan akhir.
8.2 Carta
Liga Empat Kumpulan (A, B, C dan D)
Pusingan Pertama
a. Sekiranya
dua belas (12) atau lebih pasukan mengambil bahagian, mereka hendaklah
dibahagikan kepada empat (4) kumpulan iaitu A, B, C dan D. Pertandingan akan
dijalankan secara liga.
b. Pasukan-pasukan
akan ditempatkan dalam empat kumpulan tersebut dengan cabutan undi mengikut
undang-undang permainan berkenaan.
Pusingan Kedua (Suku Akhir)
a. Pemenang
1 dan Pemenang 2 dalam setiap kumpulan akan masuk ke pusingan suku akhir dan
pertandingan akan dijalankan secara kalah mati.
b. Perlawanan
adalah ditetapkan sebagaimana berikut:
Pusingan Ketiga (Separuh Akhir
dan Akhir)
a. Pasukan-pasukan
yang menang pada Perlawanan Separuh Akhir akan memasuki Perlawanan Akhir bagi
menentukan JOHAN dan NAIB JOHAN sementara pasukan-pasukan yang kalah akan diisytiharkan
tempat KETIGA bersama.
9.0 KELEWATAN
9.1 Pasukan atau peserta yang terlewat lima belas (15) minit selepas
masa yang dijadualkan dengan tidak memberi alasan yang munasabah, di anggap
menarik diri dan memberikan kemenangan tanpa bertanding kepada pihak lawannya
itu.
9.2 Semua pemain hendaklah berada dan sedia untuk bermain di tempat
perlawanan dua puluh (20) minit sebelum pertandingan dimulakan.
10.0 SET DAN MATA PERLAWANAN
10.1 Perlawanan pusingan awal dan peringkat suku akhir akan dijalankan
secara tiga (3) set “best of three” kiraan Point At Rally (PAR) System. Peserta yang memenangi
dua (2) set awal dikira sebagai pemenang.
10.2 Perlawanan peringkat Separuh Akhir dan Akhir akan dijalankan
secara lima (5) set “best of five”
kiraan Point At Rally (PAR) System. Peserta yang memenangi tiga
(3) set awal dikira sebagai pemenang.
10.3 Pemenang adalah pemain yang mendapat sebelas (11) mata terdahulu.
10.4 Jika berlaku kedudukan mata 10 - 10, permainan akan dilanjutkan ke
mata “dius”. Jika kedudukan ini berlaku, maka pemenang adalah pemain yang
mendapat kelebihan dua (2) mata terlebih dahulu.
11.0 PAKAIAN PESERTA DAN PERALATAN
11.1 Semua pemain hendaklah memakai pakaian yang dibenarkan dalam
undang-undang permainan berkenaan.
11.2 Jawatankuasa Teknik dan Pertandingan telah memutuskan bola yang
akan digunakan untuk semua perlawanan adalah jenis Dunlop Double Yellow Dot
atau setaraf dengannya.
11.3 Setiap kolej diminta membawa 1 biji bola sendiri untuk setiap
perlawanan.
11.4 Pemain yang berumur 19 tahun dan ke bawah diwajibkan memakai
pelindung mata “Eye wear” atau “Eye-mask” semasa berada di dalam gelanggang
ketika bermain.
12.0 MENARIK
DIRI
12.0 Sila rujuk Perkara 18.0 Peraturan Am
13.0 PENANGGUHAN
13.1 Sekiranya keadaan gelanggang tidak memuaskan atau bekalan elektrik
terputus semasa perlawanan berlangsung, pengadil dengan persetujuan Pengerusi
Teknik berhak menangguhkan perlawanan.
13.2 Sekiranya perlawanan ditangguhkan dan disambung pada hari yang
sama, perlawanan tersebut akan disambung mengikut baki mata yang tinggal dan
mata masih kekal ketika perlawanan itu tertangguh.
13.3 Sekiranya perlawanan ditangguhkan dan disambung pada keesokan
harinya, keseluruhan permainan akan dimainkan semula.
14.0 PEGAWAI
TEKNIKAL
14.1 Pengadil yang bertauliah akan disediakan oleh Jawatankuasa
Pengelola.
14.2 Semua keputusan yang dibuat oleh Pengadil dalam setiap pertandingan
adalah muktamad.
15.0 BANTAHAN
DAN RAYUAN
15.1 Sila rujuk Perkara
12.0 Peraturan Am.
16.0 TINDAKAN TATATERTIB ( DISIPLIN / TINDAKAN HUKUMAN )
16.1 Tindakan tatatertib yang akan diambil adalah mengikut Undang-undang
Persekutuan Skuasy Dunia (WSF) dan Persatuan Squash Malaysia (SRAM).
16.2 Setiap kesalahan pemain, pegawai dan penyokong akan dirujuk
kepada Jawatankuasa tatatertib.
17.0 JURI
RAYUAN
17.1 Sila rujuk Perkara 13.0 Peraturan Am
18.0 JAWATANKUASA
TATATERTIB ( DISIPLIN / TINDAKAN HUKUMAN )
18.1 Sila rujuk Perkara 10.0 Peraturan Am
19.0 KEHILANGAN
BARANG-BARANG DAN KEMALANGAN
19.1 Sila rujuk Perkara 14.0 Peraturan Am
20.0 PENGUNDIAN
20.1 Sila rujuk
Perkara 19.0 Peraturan Am
21.0 PERKARA-PERKARA YANG TIDAK DINYATAKAN
21.1 Sila rujuk Perkara 20.0 Peraturan Am
22.0 HADIAH (LELAKI : PERSEORANGAN)
22.1 Emas (1 pemain, 1 Pengurus/Jurulatih)
22.2 Perak (1 pemain, 1 Pengurus/Jurulatih)
22.3 Gangsa (2 pemain, 2 Pengurus/Jurulatih)
23.0 HADIAH (WANITA : PERSEORANGAN)
23.1 Emas (1 pemain, 1 Pengurus/Jurulatih)
23.2 Perak (1 pemain, 1 Pengurus/Jurulatih)
23.3 Gangsa (2 pemain, 2 Pengurus/Jurulatih)
24.0 PERKARA YANG TIDAK ADA DALAM PERATURAN AM
DAN PERATURAN PERTANDINGAN.
Semua perkara yang tidak
dinyatakan dalam Peraturan Am dan Peraturan Permainan berkenaan akan diputuskan
oleh Jawatankuasa Pengelola Kejohanan yang berkenaan dan keputusan adalah
muktamad.
No comments:
Post a Comment