PERATURAN PERTANDINGAN BOLA TAMPAR (LELAKI/WANITA)
KARNIVAL KOKURIKULUM
MATRIKULASI (KAKOM) 2019
KEMENTERIAN
PENDIDIKAN MALAYSIA
1.0
PERTANDINGAN
1.1 Pertandingan Bola Tampar KAKOM 2019.
2.0
UNDANG-UNDANG
2.1 Selain daripada undang-undang yang terkandung, pertandingan akan
dijalankan mengikut Undang-undang Permainan
Persekutuan Bola Tampar Antarabangsa (FIVB).
3.0
TARIKH PERTANDINGAN
3.1 13 dan 14 Julai 2019
4.0
TEMPAT PERTANDINGAN
4.1
Kolej Matrikulasi Perlis
5.0
PENYERTAAN DAN ACARA
5.1
Sila rujuk Perkara 5.0 Peraturan Am
5.2
Kategori
yang dipertandingkan adalah:
5.2.1.1 Lelaki
5.2.1.2 Wanita
5.3
Setiap
kolej hanya boleh mendaftarkan satu (1) pasukan sahaja yang mengandungi:
|
LELAKI
|
WANITA
|
Pengurus Pasukan
|
1 orang
|
1 orang
|
Jurulatih Pasukan
|
1 orang
|
1 orang
|
Pemain
|
10 orang
|
10 orang
|
Jumlah
|
12 orang
|
12 orang
|
6.0
KELAYAKAN PESERTA
6.1
Sila
rujuk Perkara 5.0 Peraturan Am
7.0
TAKLIMAT PENGURUS PASUKAN
7.1
Pengurus-pengurus pasukan dikehendaki mengemukakan
senarai nama peserta dan salinan kad pelajar yang telah disahkan.
7.2
Pengesahan peserta yang mengambil bahagian
hendaklah disahkan pada mesyuarat tersebut. Segala pertukaran boleh dilakukan
dalam mesyuarat tersebut. (SELEPAS ITU
SEMUA PERTUKARAN / PENGGANTIAN TIDAK AKAN DILAYAN).
7.3
Senarai peserta yang telah disahkan semasa Taklimat
Pengurus Pasukan adalah muktamad.
8.0
SISTEM PERTANDINGAN
Sistem
pertandingan dijalankan secara liga dan kalah mati seperti berikut:
8.1 Secara Liga Empat Kumpulan (A, B, C
dan D)
8.1.1 Pusingan Pertama
8.1.1.1 Pasukan yang mengambil bahagian hendaklah dibahagikan
kepada 4 kumpulan iaitu A, B, C dan D. Pertandingan akan dijalankan secara
liga.
8.1.1.2 Pasukan-pasukan akan ditempatkan dalam empat
kumpulan tersebut dengan cabutan undi mengikut undang-undang permainan
berkenaan.
8.1.1.3 Sistem pemberian mata bagi
bagi pertandingan secara liga adalah seperti berikut:
Menang
|
: 2 mata
|
Kalah : 0 mata
8.1.2 Pusingan Kedua (Suku Akhir)
8.1.2.1 Pemenang 1 dan Pemenang 2 dalam setiap
kumpulan akan masuk ke pusingan suku akhir dan pertandingan akan dijalankan
secara kalah mati.
8.1.2.2 Perlawanan
adalah ditetapkan sebagaimana berikut:
8.1.3 Pusingan Separuh Akhir dan Akhir
8.1.2.3 Pasukan-pasukan yang menang pada perlawanan
separuh akhir akan memasuki Perlawanan Akhir bagi menentukan Johan dan Naib
Johan, sementara pasukan-pasukan yang kalah akan diberikan kedudukan tempat Ketiga
Bersama.
9.0 MENENTUKAN
KEMENANGAN
9.1 Kemenangan bagi pertandingan secara liga ditentukan
daripada jumlah mata terbanyak, tetapi jika berlaku seri pada jumlah mata, maka
keputusan akan ditentukan seperti berikut :
9.1.1 Nisbah Mata akan dikira. Pasukan yang memperolehi
nisbah mata yang lebih tinggi dianggap menang. Cara pengiraan: X = Jumlah mata
menang (semua perlawanan dalam pusingan berkenaan) Y = Jumlah mata kalah (semua
perlawanan dalam pusingan berkenaan). Nisbah mata = X/Y;
9.1.2 Jika kedudukan masih seri, maka keputusan akan ditentukan
secara mengambil keputusan perlawanan di antara kedua-dua pasukan berkenaan
sebelumnya (pasukan yang pernah mengalahkan lawannya dikira menang);
9.1.3 Jika diperingkat ini lebih daripada dua (2) pasukan terlibat,
maka keputusan akan ditentukan secara cabutan undi.
10.0 KELEWATAN
10.1 Sepuluh (10) minit akan diberikan kepada pasukan-pasukan sebagai
tempoh masa menunggu daripada masa yang dijadualkan. Jika selepas itu sesuatu pasukan
tidak hadir dengan bilangan pemain yang
cukup, maka pasukan berkenaan dikira kalah. Dengan itu pasukan yang tidak hadir
dianggap menarik diri dan peraturan 18.0 (menarik diri) akan diguna pakai.
10.2 Semua pasukan hendaklah berada dan sedia untuk bermain di
tempat perlawanan lima belas (15) minit sebelum pertandingan dimulakan.
11.0 SET DAN
MATA PERLAWANAN
11.1 Semua perlawanan peringkat kumpulan dan suku akhir akan
dijalankan dalam satu set sahaja. Kiraan mata adalah tiga puluh satu (31) mata
sahaja.
11.2 Apabila pasukan yang bertanding mencecah enam belas (16)
mata akan berlaku pertukaran gelanggang. Pasukan yang mendapat tiga puluh satu
(31) mata akan dikira pemenang. Tiada `dius’ pada kedudukan mata tiga puluh
(30) sama.
11.3 Perlawanan separuh akhir
diputuskan dengan dua (2) kemenangan daripada tiga (3) set (Best of Three).
11.4 Kiraan mata untuk set
pertama dan kedua adalah dua puluh lima (25) mata manakala kiraan mata untuk
set ketiga adalah lima belas (15) mata.
11.5 Perlawanan akhir
diputuskan dengan tiga (3) kemenangan daripada lima (5) set (Best of Five).
11.6 Kiraan mata untuk set
pertama hingga keempat adalah dua puluh lima (25) mata manakala kiraan mata untuk
set kelima adalah lima belas (15) mata.
11.5 Jika berlaku ’dius’ pada
mana-mana set, pasukan yang mendapat beza 2 mata dari pasukan lawan akan menang.
Tiada had mata ditentukan.
12.0 PAKAIAN
PESERTA DAN PERALATAN
12.1 Setiap pasukan hendaklah membawa sekurang-kurangnya dua (2)
set jersi yang berlainan warna (mempunyai seluar dan stoking yang seragam).
12.2 Jika terdapat persamaan warna jersi setelah disahkan oleh pengadil
perlawanan, pasukan tuan rumah (nama pasukan yang disebut pertama dalam jadual pertandingan)
hendaklah menukar jersi.
12.3 Nombor jersi pemain tidak boleh ditukar setelah didaftarkan
semasa pendaftaran/taklimat pengurus pasukan. Nombor jersi yang sama hendaklah
digunakan oleh pemain hingga selesai pertandingan. Nombor pada jersi hendaklah
berukuran sekurang-kurangnya 15 cm tinggi
di hadapan pada paras dada dan 20 cm
di belakang.
12.4 Nombor jersi hendaklah dari nombor satu (1) hingga dua puluh
(20) sahaja.
12.5 Jersi LIBERO
hendaklah berlainan daripada warna jersi pasukan.
12.6 Pasukan yang menyertai pertandingan ini boleh menggunakan
nama penaja pada jersi tetapi tidak bercanggah dengan syarat-syarat yang
ditentukan dan peraturan pertandingan FIVB.
12.7 Jawatankuasa Teknik dan Pertandingan telah
memutuskan bola yang akan digunakan untuk semua perlawanan adalah jenama MIKASA MVA 330 atau MIKASA
MVA300. Setiap pasukan dikehendaki menyerahkan 1 biji bola kepada urusetia pertandingan
semasa bertanding.
12.8 Setiap kolej diminta membawa bola
sendiri untuk tujuan memanaskan badan atau latihan.
13.0 MENARIK
DIRI
13.1 Sila
rujuk Perkara 18.0 Peraturan Am
14.0 PENANGGUHAN
14.1 Sila rujuk Perkara 11.0 Peraturan Am
14.2 Gangguan
Luar.
14.2.1 Sekiranya terdapat gangguan luar semasa perlawanan, permainan
terpaksa dihentikan dan gangguan tamat ‘rally’
dimainkan semula.
14.3 Gangguan yang berlanjutan.
14.3.1 Sekiranya terdapat gangguan yang tidak dijangka berlaku,
pengadil, pihak pengelola dan ‘Control Committee’ (sekiranya ada), harus
memutuskan langkah-langkah yang perlu diambil untuk memulihkan keadaan seperti
sedia kala.
14.3.2 Jika berlaku gangguan, dalam masa tidak melebihi 4 jam :
14.3.2.1 Sekiranya perlawanan diteruskan di gelanggang
yang sama, set permainan yang terganggu akan diteruskan seperti biasa dengan
skor yang sama, pemain yang sama (kecuali pemain yang dibuang) dan posisi yang
sama. Skor set permainan yang telah dimainkan dikekalkan;
14.3.2.2 Sekiranya perlawanan diteruskan di gelanggang
yang berlainan, set permainan yang terganggu akan dibatalkan, dan dimain semula
dengan ahli pasukan dan ‘lineups’ permulaan yang sama (kecuali pemain yang
dibuang) dan rekod kesemua ‘sanctions’ dikekalkan dan skor set permainan yang
telah dimainkan dikekalkan.
14.3.3 Jika berlaku gangguan dalam masa melebihi 4 jam, perlawanan
keseluruhan dimainkan semula.
15.0 PEGAWAI
TEKNIKAL
15.1 Pertandingan
akan diadili oleh pengadil yang bertauliah (MAVA).
15.2 Keputusan
pengadil adalah muktamad.
16.0 BANTAHAN
DAN RAYUAN
16.1 Sila rujuk Perkara 12.0
Peraturan Am
17.0 TINDAKAN
TATATERTIB (DISIPLIN/TINDAKAN HUKUMAN)
17.1 Tindakan
tatatertib mengikut peraturan FiVB/MAVA
17.2 Setiap
kesalahan tatatertib, pemain dan pegawai akan dirujuk kepada Jawatankuasa
Tatatertib.
18.0 JURI
RAYUAN
18.1 Sila
rujuk Perkara 13.0 Peraturan Am
19.0 JAWATANKUASA
TATATERTIB (DISIPLIN/TINDAKAN HUKUMAN)
19.1 Sila
rujuk Perkara 10.0 Peraturan Am
20.0 KEHILANGAN
BARANG-BARANG DAN KEMALANGAN
20.1 Sila
rujuk Perkara 14.0 Peraturan AM
21.0 PENGUNDIAN
21.1 Sila
rujuk Perkara 19.0 Peraturan Am
22.0 PERKARA-PERKARA YANG TIDAK DINYATAKAN
22.1 Sila
rujuk Perkara 20.1 Peraturan Am
23.0 HADIAH
(LELAKI)
23.1 Emas (10 Pemain, 1 Pengurus, 1 Jurulatih)
23.2 Perak (10 Pemain, 1 Pengurus, 1 Jurulatih)
23.3 Gangsa (20 Pemain, 2 Pengurus, 2 Jurulatih)
24.0 HADIAH (WANITA)
24.1 Emas (10 Pemain, 1 Pengurus, 1 Jurulatih)
24.2 Perak (10 Pemain, 1 Pengurus, 1 Jurulatih)
24.3 Gangsa (20 Pemain, 2 Pengurus, 2 Jurulatih)
25.0 HAL-HAL LAIN
25.1 Sila rujuk Perkara 21.0 Peraturan Am
No comments:
Post a Comment