PERATURAN
PERTANDINGAN BOLING TENPIN ACARA PEGAWAI KAKOM PERLIS, KEMENTERIAN PENDIDIKAN
MALAYSIA TAHUN 2019
ANJURAN :
KOLEJ
MATRIKULASI PERLIS,
ARAU,
PERLIS
1.0 NAMA PERTANDINGAN
1.1
Pertandingan Boling Tenpin Acara Pegawai, KAKOM Perlis
Tahun 2019.
2.0 UNDANG-UNDANG
2.1 Selain
daripada peraturan-peraturan yang terkandung, peraturan ini akan dijalankan
mengikut undang-undang Peraturan Pertandingan Kongres Tenpin Boling Malaysia
(MTBC).
2.2 Sekiranya berlaku
sebarang perselisihan dari segi pentafsiran, maka Undang-undang dalam Bahasa
Inggeris yang terkini akan dipatuhi.
2.3 Kejadian di luar dugaan
dan dinyatakan dalam peraturan berkenaan akan diputuskan seperti berikut:
2.3.1 Sebarang
persoalan teknikal akan diputuskan berasaskan kepada
Peraturan
Undang-Undang Kongres Tenpin Bowling Malaysia (MTBC).
3.0
TARIKH PERTANDINGAN
3.1 13 Julai 2019 (Sila
rujuk jadual pertandingan).
4.0
TEMPAT PERTANDINGAN
4.1 MM
Superbowl, Kangar Perlis.
5.0
PENYERTAAN
5.1
Penyertaan adalah terbuka kepada :
5.1.1
Pengarah BMKPM, Timbalan Pengarah BMKPM dan Pengarah @
Timbalan Pengarah Kolej-Kolej Matrikulasi.
5.1.2
Pegawai-pegawai kontinjen yang menyertai KAKOM 2019.
5.2
Setiap kolej hanya boleh mendaftar satu pemain (VVIP /
VIP) dan satu pasukan campuran seperti berikut :
Bil
|
Kategori
|
Lelaki
|
Wanita
|
Jumlah
|
1
|
VVIP/ VIP
|
*1 orang
|
1
|
|
2
|
Berpasukan Campuran
|
2
|
2
|
4
|
|
||||
Jumlah
Keseluruhan
|
5
|
5.3 Kategori yang dipertandingkan adalah
seperti berikut :
5.3.1 Kategori VVIP/ VIP (L & W)
- Pengarah BMKPM, Timbalan Pengarah BMKPM &
Pengarah @
Timbalan Pengarah Kolej-Kolej Matrikulasi sahaja.
5.3.2
Kategori Berpasukan Campuran (2L, 2W)
-
Pegawai-pegawai kontinjen yang menyertai KAKOM Perlis 2019.
6.0
KELAYAKAN PEMAIN
6.1
Semua pegawai yang menyertai KAKOM Perlis 2019.
7.0
TAKLIMAT PENGURUS PASUKAN
7.1 Mengikut jadual yang
akan ditetapkan berdasarkan tentatif KAKOM 2019.
8.0
SISTEM PERTANDINGAN
8.1
Acara VVIP/ VIP (L & W)
8.1.1
Semua pasukan dibenarkan menghantar satu (1) orang pemain
lelaki @ Wanita bagi kategori ini.
8.1.2 Setiap pemain
diwajibkan bermain tiga (3) permainan (games)
di atas lorong yang telah ditetapkan secara cross
lane seperti yang ditetapkan oleh Jawatankuasa Pengelola. Pemain dengan
jumlah jatuhan pin tertinggi dari tiga (3) permainan (games) keseluruhan adalah pemenang.
8.2
Acara Berpasukan
campuran (2L, 2W)
8.2.1
Setiap pasukan dibenarkan menghantar satu (1) pasukan
berempat (2 lelaki dan 2 wanita) bagi kategori ini.
8.2.2
Setiap pasukan diwajibkan bermain tiga (3) permainan (games) di atas lorong yang telah ditetapkan
secara cross lane seperti yang
ditetapkan oleh Jawatankuasa Pengelola. Pasukan dengan jumlah jatuhan pin
tertinggi dari tiga (3) permainan (games)
keseluruhan adalah pemenang.
8.3
Acara Individu (L & W)
8.3.1
Setiap pasukan dibenarkan menghantar empat
(4) orang pemain (2 lelaki
dan 2 Wanita) bagi kategori ini
berdasarkan pendaftaran acara berpasukan
campuran.
8.3.2 Penentuan
kemenangan akan diambilkira berdasarkan jatuhan pin individu dalam acara
berpasukan campuran. Individu yang mendapat jatuhan pin keseluruhan tertinggi
adalah pemenang.
9.0
CARA MENENTUKAN
KEPUTUSAN
9.1
Adalah tanggungjawab setiap peserta untuk mengesahkan
keputusan perlawanan dalam borang skor yang disediakan.
9.2
Keputusan setelah disahkan hanya boleh diubah dengan
kebenaran Pengerusi Teknik Pertandingan atau wakilnya.
9.3
Individu atau pasukan yang membuat jatuhan pin terbanyak
dikira sebagai pemenang. Sekiranya seri, maka keputusan ditentukan berdasarkan
jumlah jatuhan pin permainan terakhir. Jika masih seri jumlah jatuhan pin permainan
kedua terakhir diambil kira dan seterusnya.
10.0 PAKAIAN
10.1
Semua pasukan dan peserta mesti memakai pakaian seragam
pasukan.
10.2
Peserta-peserta dikehendaki mamakai seluar panjang slack
(jeans tidak dibenarkan) dan baju berkolar
(tuck-in) dan kemas untuk setiap pasukan masing-masing.
10.3 Baju dan seluar
sesuatu pasukan haruslah mempunyai warna yang seragam.
11.0 ALATAN
11.1
Semua peserta diwajibkan mendaftarkan bola masing-masing
bagi memastikan berat dan spesifikasi lain mematuhi peraturan.
11.2
Sekiranya ada peserta yang membuat perubahan pada bolanya
atau membuat Plugging semula pada bola yang telah diluluskan sebelum ini, bola
tersebut mesti didaftarkan semula sebelum digunakan.
12.0 KELEWATAN
12.1
Semua peserta mesti melaporkan diri selewat-lewatnya 15 minit sebelum sesuatu acara bermula.
Peserta yang lewat akan kehilangan kelayakan dalam sesuatu acara itu.
12.2
Peraturan ini berkuatkuasa dalam semua acara.
13.0 MENARIK DIRI DAN MENYERAH KALAH
13.1
Pihak penganjur mempunyai kuasa untuk melantik seorang
“Pacer” sekiranya ada ‘Walk Over” dalam sesuatu acara atau bilangan peserta
dalam acara itu tidak mencukupi .Tertakluk kepada pihak penganjur.
14.0 GANGGUAN PERMAINAN
14.1
Pengerusi Teknik Pertandingan mempunyai kuasa muktamad
untuk membuat arahan permainan yang terganggu disambung pada sepasang lorong baharu
sekiranya lorong di mana permainan itu berlangsung ditimpa kerosakan mesin.
14.2
Permainan (game) yang terganggu itu mesti disambung dari
frame di mana gangguan itu berlaku.
15.0 BERMAIN DI ATAS LORONG YANG SALAH
15.1
Bila seseorang pemain bermain di atas lorong yang salah
dan kesalahan ini ditemui sebelum peserta lain membuat balingannya, maka
balingan itu dianggap sabagai “Bola Mati” (Dead Ball) dan pemain tersebut
dikehendaki bermain frame yang kemudiannya pada lorong yang salah tadi.
15.2
Sekiranya kesalahan itu hanya ditemui selepas pemain
kemudian bolanya, maka mata yang diperolehinya itu akan diambil kira dan pemain
tersebut dikehendaki bermain semula frame yang kemudiannya pada lorong yang
salah tadi.
15.3
Sekiranya kesalahan itu hanya ditemui sebelum pemain kedua
membaling, skor akan dibatalkan dan pemain dikehendaki membaling semula pada
lorong yang sebenarnya.
16.0 MEMPERLAHAN PERMAINAN (SLOW BOWLING)
16.1
Seseorang peserta yang bersedia untuk membaling bolanya
harus mengetahui tentang hak dan obligasinya seperti berikut :-
16.1.1
Seseorang peserta untuk bermain terlebih dahulu (right of
way) terhadap pemain yang berada di atas lorong sebelah kirinya. Mereka harus
memberi laluan kepada pemain yang berada di atas lorong sebelah kanannya. Semua
pemain harus bersedia untuk bermain bila sampai gilirannya dan tidak harus
melambatkan permainan itu.
16.1.2
Sekiranya didapati ada pemain yang tidak mematuhi
peraturan di atas, dia akan diberi amaran dengan isyarat kad putih untuk
kesalahan pertama (tiada panalti) dan kad Kuning atas kesalahan kedua (tiada
penalti). Untuk kesalahan ketiga dan berikutnya dalam sesuatu blok permainan,
pemain tersebut akan diberi kad Merah dan sifar (0) mata untuk frame tersebut.
17.0 KEHILANGAN SKOR SEMASA GANGGUAN ELEKTRIK
17.1 Sekiranya berlaku sebarang “black out” dalam
tv monitor di mana skor sesuatu permainan yang sedang berlangsung itu hilang
dan tidak dapat dipulihkan, maka pemain-pemain yang berkenaan dikehendaki
bermain semula game tersebut. Akan tetapi jika skor telah dicatatkan, maka
permainan akan bersambung dari frame di mana permainan tersebut berhenti
sebelum ini.
17.2
Game-game yang mana skornya telah direkodkan itu akan
dikekalkan.
Pasukan dan pemain tidak boleh mengambil
kesempatan ini untuk meminta
sesuatu permainan itu dibatalkan
atau dimainkan semula pada waktu “black out”
seumpama ini.
18.0 PERUNTUKAN LORONG
18.1
Peruntukan lorong akan ditetapkan terlebih dahulu secara
undian.
19.0 LARANGAN (PROHIBITION)
19.1
Peserta-peserta adalah dilarang daripada merokok, minum
minuman keras atau di bawah pengaruh alkohol semasa pertandingan.
19.2
Sekiranya didapati ada peserta yang melanggar peraturan
ini, beliau akan dibatalkan penyertaannya daripada kejohanan ini.
19.3
Sekiranya berlaku perkara ini, Pengerusi Teknik
Pertandingan harus membawa kes ini kepada Jawatankuasa Teknikal supaya peserta
ini digantung daripada keseluruhan pertandingan. Beliau juga akan dikenakan
tindakan disiplin lain yang dianggap sesuai.
19.4
Minuman dan tepung serta sebagainya tidak boleh
ditinggalkan di atas meja console.
20.0 PENANGGUHAN
20.1
Jawatankuasa teknikal boling tenpin acara pegawai KAKOM
Perlis 2019 berhak mengubah sistem pertandingan jika masa tidak mencukupi
akibat daripada penangguhan permainan.
21.0 PEGAWAI TEKNIKAL
21.1
Pertandingan akan diawasi oleh Pegawai Teknikal Pengelola
dan Marshal Lane yang bertauliah dari
Pusat boling MM Superbowl.
21.2
Keputusan Pegawai Pertandingan adalah muktamad.
22.0 HADIAH
22.1 Acara VVIP/ VIP (L)
22.1.1 Tempat 1 – 5 (Medal + Hamper)
22.2 Acara VVIP/ VIP (W)
22.2.1 Tempat 1 – 5 (Medal + Hamper)
22.3 Acara Berpasukan Campuran (2L, 2W)
22.3.1 Tempat 1 – 5 (Medal + Hamper)
22.4 Acara Individu (L)
22.4.1 Tempat 1 – 5 (Medal)
22.5 Acara Individu (W)
22.5.1 Tempat 1 – 5 (Medal)
23.0 BANTAHAN DAN RAYUAN
23.1
Sila rujuk Perkara 12.0 Peraturan Am.
24.0 PERKARA YANG TIDAK DINYATAKAN
26.1 Semua perkara yang tidak
dinyatakan dalam peraturan ini akan diputuskan oleh Jawatankuasa Pengelola
Kejohanan yang berkenaan dan keputusan adalah muktamad.
No comments:
Post a Comment